Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 11:28
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Obowiązkiem pracodawcy, zawartym w przepisach w Kodeksie pracy, jest zapewnienie pracownikom szkoleń BHP, jednakże sam pracodawca także ma obowiązek udziału w odpowiednim szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie specjalne szkolenia skierowane do pracodawców oraz osób kierujących pracownikami. Uczestnikami takiego szkolenia są pracodawcy, w tym osoby kierujące przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi czy urzędami oraz inne osoby kierujące pracownikami, przykładowo mistrzowie, brygadziści czy kierownicy wydziałów. Szkolenie jest przeprowadzone w formie seminarium wraz z metodą samokształcenia i kończy się egzaminem, który sprawdza przyswojoną wiedzę. Szkolenie BHP dla pracodawców trwa około szesnastu godzin i kończy się egzaminem przeprowadzanym przez organizatora. Po ukończeniu kursu wydaje się odpowiednie zaświadczenie, potwierdzające udział w danym szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zapewnienie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Istnieją różne rodzaje szkoleń BHP, które są przeznaczone do konkretnej grupy odbiorców. Jednym z takich szkoleń BHP są szkolenia wstępne dla wszystkich osób, które rozpoczynają pracę w danym miejscu. Taki rodzaj szkolenia jest skierowany także do praktykantów lub do osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek. Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzają firmy zajmujące się ogółem spraw związanych z BHP. Szkolenia wstępne BHP składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego. Czas trwania takiego kursu wynosi co najmniej trzy godziny, a samo szkolenie jest prowadzone w formie spotkania seminaryjnego. Pracodawca, zatrudniając nowego pracownika, ma obowiązek zapewnić mu odpowiednie szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Wstępne szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, oferowane przez firmy działające w branży BHP, są prowadzone przez specjalistów.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Na rynku istnieje co najmniej kilkadziesiąt firm zajmujących się świadczeniem usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedną z najważniejszych oferowanych usług jest tak zwany outsourcing, który polega na przejęciu wszystkich spraw związanych z BHP od danej firmy. Jest to rozwiązanie, z którego korzysta wielu pracodawców, ponieważ pozawala na przekazaniu spraw BHP profesjonalistom. Inną ważną usługą oferowaną przez firmy działające w branży BHP są różnego rodzaju szkolenia pracowników. Nikogo nie zdziwi usługa szkoleń z zakresu BHP, ale ponadto oferowane są szkolenia z ochrony przeciwpożarowej oraz szkolenia pierwszej pomocy przedmedycznej. Firmy zajmujące się bezpieczeństwem i higieną pracy mogą także przeprowadzać audyty z BHP i PPOŻ. Co więcej, przeprowadzają ocenę ryzyka zawodowego oraz zajmują się dokumentacją powypadkową. Zakres działania firm BHP jest więc szeroki, poza bezpieczeństwem i higieną pracy obejmuje także działania związane z ochroną przeciwpożarową oraz pierwszą pomocą.

Firmy, które zajmują się sprawami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, często zajmują się również działaniami związanymi z ochroną przeciwpożarową. Jedną z usług z zakresu PPOŻ jest przegląd i legalizacja sprzętu. Operacja przeglądu oraz legalizacji sprzętu ochrony przeciwpożarowej musi być przeprowadzona przez odpowiednio wykwalifikowane osoby, które posiadają wymagane uprawnienia. Pracodawca więc, zlecając takie zadanie firmie BHP, ma pewność, że przegląd sprzętu będzie przeprowadzony przez zespół profesjonalistów. Dokonanie przeglądu sprzętu PPOŻ jest obowiązkowe raz na jakiś czas. Po przeprowadzonym przeglądzie odpowiednio zaznacza się, że dany sprzęt jest sprawny i spełnia wymagania. Okresowe przeglądy i legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej są istotne, ponieważ w razie wybuchu pożaru, sprzęt gaśniczy musi być sprawny, żeby odpowiednie służby ratownicze mogły ugasić ogień i zapobiec jego rozprzestrzenianiu. Przegląd i legalizacja sprzętu PPOŻ jest więc odpowiedzialnym zadaniem, które warto powierzyć specjalistom.


© 2019 http://zarzadzanie.szczecin.pl/